Ambrosiana

Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.

Satis episcopaliter me dilexit.
Ambrose and Augustine

On March 26th and 27th there will be the Dies Academicus of the Class of the Ambrosian studies, dedicated this year to a comparison between the two great figures of Ambrose and Augustine.

The title (“Satis episcopaliter me dilexit”) takes up and re-elaborates the sentence with which Augustine himself, in his Confessions (book V, 13) describes the attention with which the bishop of Milan received him, as a true bishop and father, in his pilgrimage in search of the truth. The inaugural lecture (on the evening of March 26), in the presence of the Grand Chancellor of the Academy, the Archbishop of Milan Monsignor Mario Delpini, will be entrusted to the Councilor of the Pontifical Committee for Historical Sciences, the bishop Monsignor Enrico dal Covolo. The following day, various lectures will focus on the figures of the two Fathers from the historical, theological, exegetic and artistic point of view.
At the inauguration of the Dies Monsignor Enrico dal Covolo, Prof. Hartmut Leppin and Dr. Elisabetta Neri will be co-opted as new academics.

PROGRAM

TUESDAY MARCH 26 2019
17.30

Inaugurazione del DIES ACADEMICUS
Alla presenza di S. Ecc. Mons. Mario Delpini
Arcivescovo di Milano
Gran Cancelliere dell’Accademia Ambrosiana

Saluto del Presidente
Mons. Marco Ballarini
Prefetto della Biblioteca Ambrosiana

Nomina dei Nuovi Accademici della Classe di Studi Ambrosiani

Saluto iniziale
S. Ecc. Mons. Enrico dal Covolo
Assessore del Pontificio Comitato di Scienze Storiche
Ambrogio e Agostino, maestri di teologia e di vita spirituale

WEDNESDAY MARCH 27 2019
9.00
Presiede Isabella Gualandri

Hartmut Leppin (Goethe Universität – Frankfurt am Main)
Ambrogio e Agostino: idee politiche tra potere e spiritualità

Giuseppe Zecchini (Università Cattolica di Milano)
Ambrogio e Agostino e la Roma Repubblicana

Luigi F. Pizzolato (Università Cattolica di Milano)
Ambrogio e Agostino: le ragioni d’un diverso approccio al piacere estetico

 

Michele Cutino (Université de Strasbourg)
Il ruolo di Agostino nella redazione della Vita Ambrosii

Elisabetta Neri (Università Cattolica di Milano)
Tra Ambrogio e Agostino: spazi e pratiche battesimali a Milano e in Nord Africa a confronto

14.30
Presiede S. Ecc. Mons. Enrico dal Covolo

Nello Cipriani (Istituto Patristico Augustinianum)
Sant’Ambrogio e la prima dottrina trinitaria di sant’Agostino

Armando Genovese (Pontificia Università Urbaniana – Roma)
Il Cantico dei Cantici letto da Ambrogio e Agostino. Armonie e contrappunti

Franca Ela Consolino (Università degli Studi dell’Aquila)
Esegeti a confronto: Ambrogio e Agostino su Ps. 35 e 36

Alessandro Rossi (Università degli Studi di Milano)
«Non lingua, sed causa defecit» (Aug., CGaud 1,14,15).
Declinazioni conflittuali del magistero ambrosiano in terra d‘Africa: l’assedio della basilica di Thamugadi

Andrea Spiriti (Università degli Studi dell’Insubria)
Ambrogio e Agostino: costanti e varianti delle iconografie unitarie

 

<p>Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.</p>

Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.

WHAT’S ON

Reading room: summer closure

Biblioteca

Reading room: summer closure

Reading room closed from July 21 to August 31 included

08/07/2025
NEWS
A NEW LAYOUT FOR THE FLEMISH MASTERS ROOM

Pinacoteca

Natura morta<br>Jago and Caravaggio: two views on the transience of life

Pinacoteca

ONLINE COLLECTION

(158 online artworks)

Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 139 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Head of Christ the Redeemer, Gian Giacomo Caprotti detto Salai (1480-1524)
Kids and Lambs, Francesco Londonio (1723-1783)
Locked out of school, Emilio Longoni (1859-1932)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1058 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Cup with Turbo marmoratus shell, Christoph Lencker (1556 circa-1613)
The infant Jesus with a Lamb, Bernardino Luini (1480-1532)
The Dormition of the Virgin, Anonimo ferrarese (XV secolo)
Seascape, Paul Bril (1554-1626)
The Presentation of Christ in the Temple, Giandomenico Tiepolo (1727-1804)
Portrait of Paolo Morigia, Fede Galizia (1578-1630)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1069 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
A Soul in Purgatory, Anonimo lombardo (XVII secolo)
Pietà (copy from Michelangelo), Leone Leoni
The Holy Family with Saint John the Baptist, Ubertini Francesco detto Bachiacca (1494-1557)
The Madonna and Child with Saint John the Evangelist and Saint John the Baptist, Marco d’Oggiono (1470-1525)
The Arco della Pace in Milan, Giovanni Migliara (1785-1837)
The Adoration with Saint Roch, Gian Pietro Rizzoli detto Giampietrino (1508-1549)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1006 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Christ Crowned with Thorns, Bernardino Luini (1480-1532)
Portrait of Manfredo Settala, Daniele Crespi (1600-1630) attribuito a
Noctes Atticae, Aulo Gellio
Figured casket, Scultore lombardo
Still Life with Fruit, Isaac Soreau (1604-1638)
Original Sin, Jan II Brueghel il Giovane (1601-1678)
Judith and Holofernes, Giuseppe Vermiglio (1585-1635)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 860 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Kiss, Francesco Hayez (1791-1882)
Mercury and Argus, Anonimo genovese (XVII secolo)
The Holy Family, Carlo Francesco Nuvolone (1609-1661)
Portrait of a Musician, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 307 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Napoleon Bonaparte’s gloves, NA
Portrait of Peter Leopold of Habsburg-Lorraine (later Leopold II), Anton Raphael Mengs (1728-1779)
The Madonna and Child with a Worshipper, Bernardino Betti detto il Pinturicchio (1454-1513)
Diana the Huntress, Joachim Friess (XVI-XVII secolo)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 851 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Display case with the hair of Lucrezia Borgia, Alfredo Ravasco
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 3 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 116 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Self Portrait, Antonio Canova (1757-1822)
The Triumph of David, Lucas Hugenszoon detto Luca di Leida (1494-1533)
Octagonal casket, Bottega degli Embriachi (XIV-XV secolo)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 710 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Lady, Giovanni Ambrogio De Predis (1455-1508)
Washerwomen at the Canal, Emilio Gola (1851-1923)
Saint John the Baptist, Gian Giacomo Caprotti
Latin astrolabe, Anonymous
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 812 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
View of the Interior of the Duomo, Giovanni Migliara (1785-1837)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 5 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Young Man, Giorgione (Giorgio da Castelfranco copia da) (1478 circa-1510)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 71 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Male portrait, Hans Muelich (1516-1573)
De divina proportione, Luca Pacioli (1445 circa – 1517)
Portico in Ruins, Giovanni Migliara (1785-1837)
The Adoration, Bartolomeo Suardi detto il Bramantino (1465-1530)
Daggers with sheath (eared sfondagiaco dagger), Milanese Gunsmiths
Jael and Sisera, Giuseppe Vermiglio (1585-1635)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 272 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Damned Soul, Anonimo lombardo (XVII secolo)
Armillary sphere, NA
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 858 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Young Girl with a Dove, Natale Schiavoni (1777-1858)
Allegorical Female Figure, Giovanni Serodine (1600-1631)
The Blessed Soul, Anonimo lombardo (XVII secolo)
Ceremonial saddle and stirrups. Detail of the wooden horse of Troy, Arte armaiola milanese
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 4 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Sacra Conversazione, Ambrogio da Fossano detto il Bergognone (1453-1523)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 455 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Emilia Morosini Zeltner, Francesco Hayez (1791-1882)
Still Life with Musical Instruments, Evaristo Baschenis (1617-1677)
Christ on the Way to Calvary, Giovanni Busi detto Cariani (1480-1547)
Orrery, Sconosciuto
Horse’s head (Copy from the equestrian monument to Marcus Aurelius on the Capitol in Rome), NA
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 33 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 117 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Rest on the Flight into Egypt, Jacopo da Ponte detto il Bassano (1510-1592)
llias picta, NA
Portrait of Saint Charles Borromeo, Giovanni Ambrogio Figino (1548-1608)
Moses and the Brazen Serpent, Cesare Ligari (1716-1770)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 12 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Plato, Giovanni Antonio Piatti (1447-1480)
Portrait of Bernardino da Lesmo, Bartolomeo Veneto (1502-1530)
Dantesque window, Giuseppe Bertini (1825-1898)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 845 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Martyrdom of Saint Peter of Verona, Alessandro Bonvicino detto Moretto (1490-1554)
Portrait of a Pilgrim, Monogrammista HL (XVI secolo)
The Annunciation, Gerolamo Mazzola Bedoli (1500-1569)
Burse, Artista dell’Italia centrale
Susanna at her Bath, Carlo Francesco Nuvolone (1609-1661)
Clock with astrolabe, Sconosciuto
The Martyrdom of Saint Sebastian, Antonio Badile (1518-1560)
The Placing of Christ in the Sepulchre, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Self Portrait, Bertel Thorvaldsen (1770-1844)
The Madonna of the Pavilion, Sandro Botticelli (Alessandro di Mariano Filipepi detto) (1444 o 1445-1510)
The Madonna Enthroned with Saint Ambrose and Saint Michael, Bartolomeo Suardi detto il Bramantino (1465-1530)
Mary Magdalene Penitent, Guido Reni (1575-1642)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 873 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 844 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Crib, Federico Barocci o Baroccio detto il Fiori (1535-1612) (replica di)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 29 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Wedding of Peleus and Thetis, Ambito di Francesco Albani (1578-1660)
The Virgin of the Rocks, Andrea Bianchi detto il Vespino (attivo 1612-1640)
The Adoration of the Magi, Maestro del Santo Sangue (XVI secolo)
Still Life with Fruit, Isaac Soreau (1604-1638)
The Madonna Nursing the Child by the Fountain, Bernaert van Orley (1488-1541)
Portrait of Alessandro Negroni Prati Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 145 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Ambrosian Virgil of Francesco Petrarca, NA
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 26 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Giuseppina Negroni Prati Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
The Madonna and Child with Saint Peter and Saint Jerome, Cesare Magni (1511-1534)
Nautilus shell, Sconosciuto
Christ Resurrected, Marco Basaiti (1470-1530)
Naturalis Historia, Plinio il Vecchio (23-79 dC)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 49 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Flowers in a Vase, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
The Adoration of the Magi, Pier Francesco Mazzucchelli also known as Morazzone (1571-1626)
Man in Armour, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Allegory of Water, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Winter Landscape with Skaters, Hendrick Avercamp (1585-1634)
The Adoration of the Magi, Andrea Schiavone (1510-1563)
Codice Atlantico (Codex Atlanticus), f. 1 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 909 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Basket of fruit, Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610)
Vase of Flowers with Jewel, Coins and Shells, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
The Magdalen and the Angel, Giulio Cesare Procaccini (1574-1625)
Flowers and Roses, Gaetano Previati (1852-1920)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 663 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Gentleman (Michel de l’Hospital), Giovan Battista Moroni (1520-1578)
Apse of San Satiro and View of the Duomo, Giovanni Migliara (1785-1837)
Adoration of the Magi, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Saint Michael the Archangel, Giulio Cesare Procaccini (1574-1625)
The Holy Family with Sain John, Tobias and the Archangel Raphael, Bonifacio Veronese (1487-1553)
Lesenes and trophies, Agostino Busti detto il Bambaia (1483-1548)
The Holy Family with Saints Anne and John, Bernardino Luini (1480-1532)
Mouse with Roses, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Maternity, Mosè Bianchi (1840-1904)
Libro d’Ore Borromeo, Cristoforo de Predis (1440-1486)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 149 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Presentation of Christ in the Temple, Pietro Antonio Magatti (1691-1767)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 21 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 719 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Assumption of the Virgin, Giovanni Agostino da Lodi (1467-1524 circa)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 199 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The School of Athens, Raffaello Sanzio (1483-1520)
Portrait of Giovanni Battista Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
Landscape with Saint John the Baptist, Paul Bril (1554-1626)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 72 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Mary Magdalene, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Portrait of a Young Man, Vittore Ghislandi detto Frà Galgario (1655-1743)
Laocoon (copy of the Vatican original), Leone Leoni
The Last Supper, Andrea Bianchi detto il Vespino (attivo 1612-1640)
Portrait of Napoleon King of Italy, Andrea Appiani (1754-1817)
Allegory of Fire, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Adam and Eve in the Garden of Eden, Jan II Brueghel il Giovane (1601-1678)
Codice Atlantico (Codex Atlanticus), f. 104 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)