Ambrosiana

Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.

Satis episcopaliter me dilexit.
Ambrose and Augustine

On March 26th and 27th there will be the Dies Academicus of the Class of the Ambrosian studies, dedicated this year to a comparison between the two great figures of Ambrose and Augustine.

The title (“Satis episcopaliter me dilexit”) takes up and re-elaborates the sentence with which Augustine himself, in his Confessions (book V, 13) describes the attention with which the bishop of Milan received him, as a true bishop and father, in his pilgrimage in search of the truth. The inaugural lecture (on the evening of March 26), in the presence of the Grand Chancellor of the Academy, the Archbishop of Milan Monsignor Mario Delpini, will be entrusted to the Councilor of the Pontifical Committee for Historical Sciences, the bishop Monsignor Enrico dal Covolo. The following day, various lectures will focus on the figures of the two Fathers from the historical, theological, exegetic and artistic point of view.
At the inauguration of the Dies Monsignor Enrico dal Covolo, Prof. Hartmut Leppin and Dr. Elisabetta Neri will be co-opted as new academics.

PROGRAM

TUESDAY MARCH 26 2019
17.30

Inaugurazione del DIES ACADEMICUS
Alla presenza di S. Ecc. Mons. Mario Delpini
Arcivescovo di Milano
Gran Cancelliere dell’Accademia Ambrosiana

Saluto del Presidente
Mons. Marco Ballarini
Prefetto della Biblioteca Ambrosiana

Nomina dei Nuovi Accademici della Classe di Studi Ambrosiani

Saluto iniziale
S. Ecc. Mons. Enrico dal Covolo
Assessore del Pontificio Comitato di Scienze Storiche
Ambrogio e Agostino, maestri di teologia e di vita spirituale

WEDNESDAY MARCH 27 2019
9.00
Presiede Isabella Gualandri

Hartmut Leppin (Goethe Universität – Frankfurt am Main)
Ambrogio e Agostino: idee politiche tra potere e spiritualità

Giuseppe Zecchini (Università Cattolica di Milano)
Ambrogio e Agostino e la Roma Repubblicana

Luigi F. Pizzolato (Università Cattolica di Milano)
Ambrogio e Agostino: le ragioni d’un diverso approccio al piacere estetico

 

Michele Cutino (Université de Strasbourg)
Il ruolo di Agostino nella redazione della Vita Ambrosii

Elisabetta Neri (Università Cattolica di Milano)
Tra Ambrogio e Agostino: spazi e pratiche battesimali a Milano e in Nord Africa a confronto

14.30
Presiede S. Ecc. Mons. Enrico dal Covolo

Nello Cipriani (Istituto Patristico Augustinianum)
Sant’Ambrogio e la prima dottrina trinitaria di sant’Agostino

Armando Genovese (Pontificia Università Urbaniana – Roma)
Il Cantico dei Cantici letto da Ambrogio e Agostino. Armonie e contrappunti

Franca Ela Consolino (Università degli Studi dell’Aquila)
Esegeti a confronto: Ambrogio e Agostino su Ps. 35 e 36

Alessandro Rossi (Università degli Studi di Milano)
«Non lingua, sed causa defecit» (Aug., CGaud 1,14,15).
Declinazioni conflittuali del magistero ambrosiano in terra d‘Africa: l’assedio della basilica di Thamugadi

Andrea Spiriti (Università degli Studi dell’Insubria)
Ambrogio e Agostino: costanti e varianti delle iconografie unitarie

 

<p>Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.</p>

Illuminated inital letter with the Saints Ambrose and Augustine, from Ambrosian Psalter, 15th century (1420), Biblioteca Ambrosiana, A 109 inf., f. 1r.

WHAT’S ON

PINACOTECA AND CRYPT: AUGUST OPENING HOURS

Pinacoteca

Reading room: summer closure

Biblioteca

Reading room: summer closure

Reading room closed from July 21 to August 31 included

08/07/2025
NEWS
A NEW LAYOUT FOR THE FLEMISH MASTERS ROOM

Pinacoteca

Natura morta<br>Jago and Caravaggio: two views on the transience of life

Pinacoteca

ONLINE COLLECTION

(158 online artworks)

Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 139 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 860 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Ambrosian Virgil of Francesco Petrarca, NA
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 844 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Winter Landscape with Skaters, Hendrick Avercamp (1585-1634)
The Blessed Soul, Anonimo lombardo (XVII secolo)
Portrait of Saint Charles Borromeo, Giovanni Ambrogio Figino (1548-1608)
Pietà (copy from Michelangelo), Leone Leoni
Self Portrait, Bertel Thorvaldsen (1770-1844)
Portrait of Napoleon King of Italy, Andrea Appiani (1754-1817)
Flowers and Roses, Gaetano Previati (1852-1920)
De divina proportione, Luca Pacioli (1445 circa – 1517)
Diana the Huntress, Joachim Friess (XVI-XVII secolo)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 307 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Allegory of Water, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Head of Christ the Redeemer, Gian Giacomo Caprotti detto Salai (1480-1524)
The Rest on the Flight into Egypt, Jacopo da Ponte detto il Bassano (1510-1592)
Portrait of a Pilgrim, Monogrammista HL (XVI secolo)
Portrait of Emilia Morosini Zeltner, Francesco Hayez (1791-1882)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 272 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 710 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Washerwomen at the Canal, Emilio Gola (1851-1923)
The Adoration, Bartolomeo Suardi detto il Bramantino (1465-1530)
Susanna at her Bath, Carlo Francesco Nuvolone (1609-1661)
The Madonna Nursing the Child by the Fountain, Bernaert van Orley (1488-1541)
View of the Interior of the Duomo, Giovanni Migliara (1785-1837)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 455 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Dantesque window, Giuseppe Bertini (1825-1898)
The Holy Family, Carlo Francesco Nuvolone (1609-1661)
Libro d’Ore Borromeo, Cristoforo de Predis (1440-1486)
Sacra Conversazione, Ambrogio da Fossano detto il Bergognone (1453-1523)
Portrait of a Young Man, Giorgione (Giorgio da Castelfranco copia da) (1478 circa-1510)
The Assumption of the Virgin, Giovanni Agostino da Lodi (1467-1524 circa)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 719 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Daggers with sheath (eared sfondagiaco dagger), Milanese Gunsmiths
The Presentation of Christ in the Temple, Pietro Antonio Magatti (1691-1767)
Portrait of a Young Girl with a Dove, Natale Schiavoni (1777-1858)
Seascape, Paul Bril (1554-1626)
Christ on the Way to Calvary, Giovanni Busi detto Cariani (1480-1547)
Still Life with Musical Instruments, Evaristo Baschenis (1617-1677)
The Presentation of Christ in the Temple, Giandomenico Tiepolo (1727-1804)
The Adoration of the Magi, Maestro del Santo Sangue (XVI secolo)
The Holy Family with Saint John the Baptist, Ubertini Francesco detto Bachiacca (1494-1557)
The Martyrdom of Saint Peter of Verona, Alessandro Bonvicino detto Moretto (1490-1554)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 845 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Giuseppina Negroni Prati Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 149 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 26 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Locked out of school, Emilio Longoni (1859-1932)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 3 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Original Sin, Jan II Brueghel il Giovane (1601-1678)
Latin astrolabe, Anonymous
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 29 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Adam and Eve in the Garden of Eden, Jan II Brueghel il Giovane (1601-1678)
Self Portrait, Antonio Canova (1757-1822)
Ceremonial saddle and stirrups. Detail of the wooden horse of Troy, Arte armaiola milanese
Christ Resurrected, Marco Basaiti (1470-1530)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 117 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Crib, Federico Barocci o Baroccio detto il Fiori (1535-1612) (replica di)
The Kiss, Francesco Hayez (1791-1882)
Mouse with Roses, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Portrait of Manfredo Settala, Daniele Crespi (1600-1630) attribuito a
Portrait of Giovanni Battista Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
Allegory of Fire, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
The Holy Family with Sain John, Tobias and the Archangel Raphael, Bonifacio Veronese (1487-1553)
Armillary sphere, NA
Display case with the hair of Lucrezia Borgia, Alfredo Ravasco
Clock with astrolabe, Sconosciuto
Jael and Sisera, Giuseppe Vermiglio (1585-1635)
The Madonna and Child with Saint Peter and Saint Jerome, Cesare Magni (1511-1534)
Still Life with Fruit, Isaac Soreau (1604-1638)
Adoration of the Magi, Tiziano Vecellio (1480-1576)
The Triumph of David, Lucas Hugenszoon detto Luca di Leida (1494-1533)
Cup with Turbo marmoratus shell, Christoph Lencker (1556 circa-1613)
The Wedding of Peleus and Thetis, Ambito di Francesco Albani (1578-1660)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1006 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Bernardino da Lesmo, Bartolomeo Veneto (1502-1530)
The Madonna and Child with a Worshipper, Bernardino Betti detto il Pinturicchio (1454-1513)
Still Life with Fruit, Isaac Soreau (1604-1638)
The Adoration with Saint Roch, Gian Pietro Rizzoli detto Giampietrino (1508-1549)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 71 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Alessandro Negroni Prati Morosini, Francesco Hayez (1791-1882)
The Holy Family with Saints Anne and John, Bernardino Luini (1480-1532)
Lesenes and trophies, Agostino Busti detto il Bambaia (1483-1548)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 72 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Figured casket, Scultore lombardo
Codice Atlantico (Codex Atlanticus), f. 1 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 199 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Magdalen and the Angel, Giulio Cesare Procaccini (1574-1625)
The Dormition of the Virgin, Anonimo ferrarese (XV secolo)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus) f. 851 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1069 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
A Soul in Purgatory, Anonimo lombardo (XVII secolo)
The Adoration of the Magi, Pier Francesco Mazzucchelli also known as Morazzone (1571-1626)
Portrait of Paolo Morigia, Fede Galizia (1578-1630)
The Damned Soul, Anonimo lombardo (XVII secolo)
Mary Magdalene, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 1058 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Plato, Giovanni Antonio Piatti (1447-1480)
The infant Jesus with a Lamb, Bernardino Luini (1480-1532)
Kids and Lambs, Francesco Londonio (1723-1783)
The School of Athens, Raffaello Sanzio (1483-1520)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 116 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Judith and Holofernes, Giuseppe Vermiglio (1585-1635)
Portrait of a Gentleman (Michel de l’Hospital), Giovan Battista Moroni (1520-1578)
Saint Michael the Archangel, Giulio Cesare Procaccini (1574-1625)
Christ Crowned with Thorns, Bernardino Luini (1480-1532)
Man in Armour, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 4 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Young Man, Vittore Ghislandi detto Frà Galgario (1655-1743)
The Last Supper, Andrea Bianchi detto il Vespino (attivo 1612-1640)
llias picta, NA
Landscape with Saint John the Baptist, Paul Bril (1554-1626)
The Madonna Enthroned with Saint Ambrose and Saint Michael, Bartolomeo Suardi detto il Bramantino (1465-1530)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 812 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Virgin of the Rocks, Andrea Bianchi detto il Vespino (attivo 1612-1640)
Apse of San Satiro and View of the Duomo, Giovanni Migliara (1785-1837)
Vase of Flowers with Jewel, Coins and Shells, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 145 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Martyrdom of Saint Sebastian, Antonio Badile (1518-1560)
Saint John the Baptist, Gian Giacomo Caprotti
Allegorical Female Figure, Giovanni Serodine (1600-1631)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 33 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Napoleon Bonaparte’s gloves, NA
Octagonal casket, Bottega degli Embriachi (XIV-XV secolo)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 909 verso, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Male portrait, Hans Muelich (1516-1573)
The Placing of Christ in the Sepulchre, Tiziano Vecellio (1480-1576)
Laocoon (copy of the Vatican original), Leone Leoni
Mercury and Argus, Anonimo genovese (XVII secolo)
Noctes Atticae, Aulo Gellio
Mary Magdalene Penitent, Guido Reni (1575-1642)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 663 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Burse, Artista dell’Italia centrale
Horse’s head (Copy from the equestrian monument to Marcus Aurelius on the Capitol in Rome), NA
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 12 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Adoration of the Magi, Andrea Schiavone (1510-1563)
Portrait of a Musician, Leonardo da Vinci (1452-1519)
The Madonna of the Pavilion, Sandro Botticelli (Alessandro di Mariano Filipepi detto) (1444 o 1445-1510)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 873 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portico in Ruins, Giovanni Migliara (1785-1837)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 49 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 5 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Maternity, Mosè Bianchi (1840-1904)
The Annunciation, Gerolamo Mazzola Bedoli (1500-1569)
The Madonna and Child with Saint John the Evangelist and Saint John the Baptist, Marco d’Oggiono (1470-1525)
Codice Atlantico (Codex Atlanticus), f. 104 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of a Lady, Giovanni Ambrogio De Predis (1455-1508)
Nautilus shell, Sconosciuto
Flowers in a Vase, Jan Brueghel il Vecchio “Dei Velluti” (1568-1625)
Naturalis Historia, Plinio il Vecchio (23-79 dC)
Orrery, Sconosciuto
Moses and the Brazen Serpent, Cesare Ligari (1716-1770)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 21 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Atlantic Codex (Codex Atlanticus), f. 858 recto, Leonardo da Vinci (1452-1519)
Portrait of Peter Leopold of Habsburg-Lorraine (later Leopold II), Anton Raphael Mengs (1728-1779)
The Arco della Pace in Milan, Giovanni Migliara (1785-1837)
Basket of fruit, Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610)